Geplaatst op 6 mei 2009 door: Jenneke van de Streek | 0 reacties | Reageer

Probiotica beschermen tegen obesitas na zwangerschap

Probiotica beschermen tegen obesitas na zwangerschap

Als zwangere vrouwen vanaf het eerste trimester van de zwangerschap hun voeding aanvullen met probiotica, is de kans kleiner dat ze na de bevalling centrale obesitas ontwikkelen. Dat onderzoeksresultaat van de Universiteit van Turku in Finland is gepresenteerd op het European Congress on Obesity.

 

Body Mass Index

Een kwart van de vrouwen die voedingsadvies met probioticacapsules kregen, had na afloop van de bevalling een body mass index (BMI) van 30 of hoger, kenmerk van centrale obesitas. In de groep vrouwen die wel advies kregen, maar capsules met placebo slikten, had 43 procent centrale obesitas na de bevalling. De eerste groep had ook een lager vetpercentage.

Lactobacillus

In totaal 256 zwangere vrouwen werden in drie groepen ingedeeld. Eén groep kreeg voedingsadvies en voeding toegespitst op een gezonde zwangerschap, een gezond gewicht en een goede foetale ontwikkeling en dagelijks probioticacapsules met Lactobacillus en Bifidobacterium. De tweede groep kreeg wel voedingsadvies en aangepaste voeding, maar capsules met placebo. De derde groep kreeg geen voedingsadvies en nepcapsules. De vrouwen werden voorafgaand aan het onderzoek gewogen en een jaar na de bevalling.

bemoedigend

Het onderzoek is de eerste waarbij de rol van probiotica in de ontwikkeling van of bescherming tegen obesitas is bestudeerd. Onderzoekser Kirsi Latinen, voedingswetenschapper aan de Universiteit van Turku , noemt de resultaten "bemoedigend" en is benieuwd of meer onderzoek de resultaten zal bevestigen. Wel wijst Latinen op een tekortkoming van de studie: in de resultaten is geen rekening gehouden met het lichaamsgewicht van de vrouwen voor de zwangerschap.

  • Reageer (0)
  • Print

Reacties (0)




(Advertentie)