Geplaatst op 29 september 2009 door: MedNet Redactie | 11 reacties | Reageer

Nuance: De numerus fixus moet worden afgeschaft

Nuance: De numerus fixus moet worden afgeschaft

Het adviesbureau Roland Berger adviseert in haar jaarlijkse ziekenhuisstudie voor afschaffing van de numerus fixus voor de geneeskundeopleiding. Door de beperkte instroom kan marktwerking onvoldoende ontstaan. Artsenfederatie KNMG wil juist de numerus fixus handhaven. Wat vindt u: moet de numerus fixus worden afgeschaft?

Plaats hier onder uw reactie, of mail de redactie: redactie@mednet.nl

Anne-Marie van der Hoek, kinder- en Jeugdpsychiater

“Ik vind dat de numerus fixus moet blijven, omdat het momenteel de meest eerlijke manier is om alle aanmeldingen te schiften. Het is niet ideaal, omdat hiermee niet de motivatie van de kandidaten wordt gemeten. Maar het is het beste dat we hebben. Indien de numerus fixus wel zou worden afgeschaft, veroorzaakt dat veel meer instroom voor de opleiding Geneeskunde. In de collegebanken zal dat wellicht nog geen probleem zijn, maar tijdens de coschappen is het mogelijk dat er te weinig begeleiding is. Afschaffing van de numerus fixus zorgt ervoor dat het voor basisartsen nog moeilijker zal worden om te starten met de opleiding tot specialist. Ik vind niet dat er meer marktwerking moet komen om de salarissen van artsen aan te pakken. In een dienstverband vind ik het loon wel reëel. Overuren krijgen artsen vaak niet uitbetaald. Het enige wat van mij veranderd mag worden, is een persoonlijkere aanpak tijdens de selectieprocedure voor de opleiding geneeskunde. Een selectie waarbij alleen cijfers een rol spelen, vind ik niet optimaal.”

Anne-Marie van Elsacker-Niele, arts-microbioloog bij Centrum Infectieziekten Friesland Izore

“Van mij mag de numerus fixus blijven. De opleiding van artsen kost veel te veel geld om bewust werkeloosheid onder artsen na te streven. D e roep om de numerus fixus op te heffen, zal wel ontstaan zijn om de hoge artsensalarissen aan te pakken of om te stimuleren dat artsen in dienstverband komen. Dit alles staat in het licht van de huidige machtsstrijd tussen het management, het bestuur en de artsen in een ziekenhuis. Dat is de verkeerde discussie. De discussie zou moeten gaan over het belang van de patiënt en de kwaliteit van de zorg, en hoe elke geleding daar optimaal aan kan bijdragen. Dat zou het primaire belang van alle genoemde geledingen moeten zijn. Zover is het alleen nog lang niet.”

M. Gerding, internist Deventer ziekenhuis

“De numerus fixus kan slechts beperkt uitgebreid worden; er is onvoldoende opleidingscapaciteit aan de bestaande universiteiten. Daarnaast is na het behalen van het artsexamen er een stuwmeer van ongeveer 3000 basisartsen die nergens in doorstromen. Onze ic-artsen hebben bijvoorbeeld al ruim 20.000 euro aan advertentiekosten uitgegeven om nieuw personeel te werven, maar zonder resultaat. En dit is een landelijke trend. In schril contrast hiermee staat het hoge rendement van de universiteiten, meer dan 90 procent studeert af. Door de afschaffing van de numerus fixus komen er nog meer afgestudeerden, dat leidt tot een groter stuwmeer van niet praktiserende basisartsen. Hoe dit probleem opgelost kan worden, moet Roland Berger eerst maar eens onderzoeken voordat er wordt gesproken over een mogelijke afschaffing van de numerus fixus.”

Ginette Carels, internist Rivas in Gorinchem

“Ik ben het oneens met de stelling. Geneeskunde is niet zomaar een opleiding, het is een beroepsopleiding waarmee je niet gemakkelijk wat anders kunt doen als je geen baan in de zorg kunt vinden. Studenten die voor geneeskunde kiezen, willen meestal het liefst in een ziekenhuis of als huisarts werken. Als er meer basisartsen worden opgeleid, wordt het nog moeilijker dan het al is om een opleidingsplek tot specialist te vinden. Dat is zonde van het talent wat uit de studie voortkomt. Minister Klink wil de monopoliepositie van medisch specialisten aan banden leggen, maar door de numerus fixus af te schaffen wordt juist menselijk kapitaal weggegooid. De opleiding Geneeskunde is veel te duur om bewust artsen op te leiden tot werkloze.”

Dit artikel verscheen in Mednet nr. 7 van november 2009. Lees ook op .pdf.

Nieuwe Nuance: richtlijnontwikkeling kan niet zonder farmaceutische industrie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft in een onderzoek kritiek geuit op de invloed van de farmaceutische industrie op de ontwikkeling van richtlijnen. Maar wat vindt u: kan de richtlijnontwikkeling zonder de farmaceutische industrie?


Reacties (11)


  • van Elsacker-Niele

    02/10/2009

    #1.  Deze opmerking begrijp ik niet goed: ik heb nooit begrepen dat er marktwerking zou moeten ontstaan op het niveau van individuele artsen, wel van zorginstellingen en andere zorgaanbieders. Het loslaten van de numerus fixus kan wel leiden tot lagere vergoedingen c.q. salarissen voor artsen. Als dat is wat bureau Roland Berger bedoelt, moeten ze dat ook zo benoemen.

    Hoe dan ook, wat mij betreft blijft de numerus fixus. De opleiding van artsen kost veel te veel geld en tijd om bewust werkloosheid onder artsen na te streven.

  • Klaassen

    02/10/2009

    #2.  De n.f. moet blijven bestaan. Beter kan gekeken worden naar het verbeteren van de kwaliteit van de opleiding en de geschikheid van de kandidaten. Veel concurentie is m.i. een risico voor kwaliteitsverlies.

  • Anonym

    03/10/2009

    #3.  Marktwerking ontstaat doordat met een plethora van artsen men elkaar gaat beconcurreren: een huisartse met een concurrent om elke hoek moet meer inspanningen leveren om patiënten aan te trekken, en gaat dus betere service leveren (wellicht ook nog aan lagere prijs). Dat model is al decennia bekend in België, waar veel meer artsen pro capita beschikbaar zijn dan in Nederland. Uiteraard zijn die huisartsen op Europees niveau ook de grootste "armoezaaiers", ze behandelen gemiddeld ook minder patiënten dan de huisartsen in NL (250 pt gemiddeld per huisarts vs 750). Dat is uiteraard ook teveel van het goede, daarom bestaat in Vlaanderen sinds meerdere jaren een numerus clausus (die overigens niet al te strikt toegepast wordt). In elk geval is de situatie voor de artsen veel minder "laid-back" en moeten ze harder knokken om te overleven, dat heet marktwerking. Of de kwaliteit daardoor ook minder goed wordt is nog maar de vraag.

  • gerding

    04/10/2009

    #4.  n.f kan slechts beperkt uitgebreid worden; er is onvoldoende opleidingscapaciteit aan de bestaande universiteiten. daarnaast is na het behalen vh arts examen/eed afleggen er een stuw meer van ong. 3000 basisartsen die nergens in doorstromen..(reden onbekend...sic!) Onze ic artsen hebben al > 20.000 euri aan advertentiekosten uitgegeven zonder resultaat en dit is een landelijke trend

    In schril contrast hiermee staat het hoge rendement vd universiteiten: > 90 % studeert af: maw. meer afgestudeerden leiden tot een groter stuwmeer van basisarsten n.p. (niet praktiserend): dit moet Roland Berger eerst maar eens onderzoeken en advies over uit brengen aan iedereen

  • Anonym

    04/10/2009

    #5.  numerus fixus dient te blijven. Geneeskunde is een dure studie, het heeft geen zin te veel artsen op te leiden....tot werkeloosheid. Ik ben het ook niet eens met rapport v Roland Berger. Meer specialisten leidt wellicht tot meer concurrentie onderling, maar marktwerking in de zorg is een farce. Er is geen sprake van eerlijke marktwerking: tarieven zijn gemaximeerd. Artsen moeten harder werken voor minder geld. De regering zorgt ervoor dat zorgverzekeraars voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten....alle evt winst gaat naar de verzekeraars. Artsen zien ze het liefst als loonslaven.

  • NICOLAI

    04/10/2009

    #6.  helemaal me eens, n.f. volstrekt achterhaald en demotiverend voor jonge mensen die graag arts willen worden.

    Nu leidt dit tot overmaat vrouwen in het vak, evenwicht zou 50/50 moeten zijn.

    De ons omringende landen hebben die n.f ook nooit nodig gehad.NL is vaak pennywise and poundfoolish.

  • R.A. Carels, internist Gorinchem

    05/10/2009

    #7.  Oneens met de stelling: door de opleiding uit te breiden leidt men dus moedwillig dokters op die later geen werk kunnen vinden.

    Gevolg geld weggegooid van een dure opleiding en gefrustreerde werkloze dokters.

  • Anonym

    05/10/2009

    #8.  Nummerus fixus is een zinvol instrument om instroom te reguleren.Hiermee wordt voorkomen dat er een overmaat aan artsen wordt opgeleid. Dat is duur en demotiverend. Waar gaan we in de ziekenhuizen alle co-assistenten laten? Overigens is het salaris conform AMS niet overdadig hoog voor de gewerkte uren en beschikbaarheid buiten kantoortijden.

  • Hartgers

    05/10/2009

    #9.  Mee oneens. Kijk eens naar Italie. Iedereen die dat wil kan daar geneeskunde studeren. Drie kwart van de afgestudeerde artsen kan daarna geen baan vinden. Toch heeft Italie zo ongeveer de slechtste gezondheidszorg in heel Europa. Ooit een Italiaans ziekenhuis bezocht ? In menig derde wereld land zien de ziekenhuizen er beter uit dan in Italie. Ik ben wel eens in een Italiaans ziekenhuis geweest. Je gelooft je ogen niet als je ziet, hoe smerig het daar is. Artsen blijken amper op de hoogte van geldende protocollen. Geen enkele arts spreekt Engels, laat staan dat men kennis heeft van internationale publicaties.

  • Hartgers

    05/10/2009

    #10.  Mee oneens. Kijk eens naar Italie. Iedereen die dat wil kan daar geneeskunde studeren. Drie kwart van de afgestudeerde artsen kan daarna geen baan vinden. Toch heeft Italie zo ongeveer de slechtste gezondheidszorg in heel Europa. Ooit een Italiaans ziekenhuis bezocht ? In menig derde wereld land zien de ziekenhuizen er beter uit dan in Italie. Ik ben wel eens in een Italiaans ziekenhuis geweest. Je gelooft je ogen niet als je ziet, hoe smerig het daar is. Artsen blijken amper op de hoogte van geldende protocollen. Geen enkele arts spreekt Engels, laat staan dat men kennis heeft van internationale publicaties.

  • Anonym

    25/10/2009

    #11.  De geneeskunde opleiding in italie is wel gebonden aan een numerus fixus. Je moet namlijk een streng toelatingsexamen doen. Daaruit worden de beste resultaten gekozen. Dat de gezondheidzorg slecht is heeft daar niet mee te maken, maar het heeft te maken met het feit dat, vooral het zuiden, ontzettend corrupt is, waardoor er niet wordt gekozen voor de beste studenten, maar voor de mensen met het meeste geld. In het noorden is daarom ook de zorg een stuk beter.



(Advertentie)