Grotere kans op cardiovasculaire aandoeningen voor piekdrinkers
Piekdrinkers, mensen die minimaal eens per maand zes of meer alcoholeenheden per gelegenheid drinken, hebben 45 procent meer kans op cardiovasculaire aandoeningen dan mensen met een matig en regelmatig drinkpatroon. Zelfs als bij deze mensen de gemiddelde hoeveelheid alcohol per week matig is. Dit blijkt uit een meta-analyse die recent in de American Journal of Epidemiology is gepubliceerd.
Matige alcoholconsumptie heeft weliswaar een positief effect op cardiovasculaire aandoeningen, uit steeds meer onderzoek blijkt dat het niet alleen belangrijk is om over een week of maand gemiddeld te drinken. Het drinkpatroon is ook van invloed op de gezondheidseffecten.
Meta-analyse
In de meta-analyse brachten onderzoekers de resultaten van 14 studies bijeen die tussen 1980 en 2009 zijn gepubliceerd. Het ging om tien cohortstudies en vier case-controle studies. Na analyseren concludeerden de onderzoekers dat het risico van piekdrinken 1,45 keer zo groot is als het risico van regelmatige matige drinkers. Mensen die meer dan vijf keer per week meer dan 60 gram alcohol per dag drinken en mensen die minder dan 12 keer per jaar piekdrinken, werden niet meegenomen in de studie.
Kanttekeningen
Enkele kanttekeningen plaatsten de onderzoekers bij de kwaliteit en de vergelijkbaarheid van de data. Ze waren afhankelijk van de kwaliteit en onderzoeksopzet van de oorspronkelijke publicaties. De meegenomen onderzoeksresultaten bleken echter aardig goed met elkaar in lijn te liggen. De onderzoekers pleiten ervoor om bij de ontwikkeling van richtlijnen voor matige alcoholconsumptie en bij voorlichting hierover rekening te houden met de effecten van piekdrinken.
- Bekeken (2319)
- Reacties (0)
Gerelateerde Berichten
- Petitie Van der Linde veel ondertekend
- Extra risico hartafwijking kind door roken en overgewicht zwangere
- Onderzoekers willen bilaterale bloeddrukmeting in richtlijn
- Abdominale obesitas blijft toenemen
- Hersenen proberen vergeetachtigheid te compenseren
- Stoppen met roken verhoogt kwaliteit van leven
- Afstoting long eerder te voorspellen
- Geen cardiovasculaire grenskliniek bij Maastricht
- Effect primaire preventie aspirine valt tegen
- Cardiologen controleren probleem-ICD
(Advertentie)







