Geplaatst op 22 juli 2010 door: MedNet Redactie | 0 reacties | Reageer

Minder eczeem kinderen door probioticagebruik moeders

Minder eczeem kinderen door probioticagebruik moeders

Als vrouwen probiotica gebruiken tijdens de zwangerschap en de borstvoedingsperiode leidt dat tot een veertig procent reductie van de incidentie van eczeem bij hun kinderen. Dat blijkt uit een gerandomiseerd dubbelblindonderzoek uitgevoerd door onderzoekers van de universiteit van Trondheim, dat is gepubliceerd in het British Journal of Dermatology. In Noorwegen heerst er een zekere scepsis rond het geven van probiotica aan kinderen, vandaar dat is gekozen voor deze opzet waarbij de moeders het bacteriedrankje gebruikten. De studie is overigens gesponsord door Noorwegen’s grootste zuivelfabrikant.

De onderzoekers volgden ruim vierhonderd vrouwen die vanaf week 36 van de zwangerschap een melkdrankje kregen dat was aangevuld met probiotica of een placebo. De vrouwen mochten alleen meedoen als zij borstvoeding gingen geven. De onderzoekers volgden de moeders en hun kinderen tot de leeftijd van twee jaar.

Het bleek dat als de moeders probiotica innamen hun kinderen aanzienlijk minder vaak eczeem kregen dan de kinderen van de moeders uit de placebogroep. Kinderen uit de probioticagroep die wel eczeem kregen, hadden een mildere vorm dan de kindjes uit de placebogroep. De onderzoekers concluderen met grote zekerheid dat de probiotica het verschil veroorzaken en kennelijk iets toevoegen aan de moedermelk. Zij gaan de kinderen verder vervolgen.

Scepsis

In Noorwegen heerst er een zekere scepsis rond het geven van probiotica aan kinderen, vandaar dat is gekozen voor deze opzet waarbij de moeders het bacteriedrankje gebruikten. De studie is overigens gesponsord door Noorwegen's grootste zuivelfabrikant.

 


Reacties (0)




(Advertentie)