Dieettype heeft geen invloed op mate gewichts- en vetverlies
Focussen op een bepaald type macronutriënt – vet, eiwit of koolhydraat – maakt geen verschil voor het effect van een dieet. Dat schrijven Amerikaanse artsen en onderzoekers in The American Journal of Clinical Nutricion. Dat meldt NTvG.
De wetenschappers vergeleken vier typen diëten: een ‘laag vet en gemiddeld eiwit’-, een ‘laag vet en hoog eiwit’-, een ‘hoog vet en gemiddeld eiwit’- en een ‘hoog vet en hoog eiwit’-dieet. Het koolhydraatpercentage varieerde van 35 tot 65 procent. In totaal deden 424 personen met een BMI van 25 to 40 mee aan het onderzoek. Na zes maanden en na twee jaar bepaalden de onderzoekers lichaamsgewicht, vetvrij lichaamsgewicht, buikvet en levervet.
Parameters
Voor alle vier parameters was na zes maanden geen verschil te vinden tussen de vier dieettypes. Gewicht en vetpercentages namen bij alle vier diëten af, maar er was geen significant verschil in de hoeveelheden.
Dieetvormen
Na twee jaar bleken veel afvallers een terugval te hebben gehad. Gemiddeld 40 procent van alle afname was weer teniet gedaan. Ook hier zat geen verschil tussen de vier dieetvormen. De onderzoekers concluderen dat de verhouding van de nutriëntinname niet bepalend is voor het succes van een dieet. De terugval betekent dat hulp bij het vasthouden van een lage calorie-inname belangrijker is.
- Bekeken (400)
- Reacties (0)
Gerelateerde Berichten
- Europese richtlijn chronisch hartfalen herzien
- Bètablokkers beschermen niet tegen colorectale kanker
- Kinderobesitas verklaart fors deel cardiovasculair risico volwassene
- NVVC-Connect moet cardiologische zorg op hoger plan brengen
- Hoge hakken geven risico op veneuze hypertensie
- Veel patienten met congenitale hartafwijkingen niet meer onder controle
- Europese veiligheidsaanbevelingen MS-middel fingolimod
- Ontsteking speelt rol bij hart- en vaatziekte
- RIVM vreest 'hartfalenepidemie'
- Kalkscore verfijnt voorspelling risico hartinfarct
(Advertentie)



