Geplaatst op 22 juni 2011 door: Adri van Beelen | 0 reacties |

IC UMC St Radboud werkt volgens de veiligheidsnormen van de luchtvaart

IC UMC St Radboud werkt volgens de veiligheidsnormen van de luchtvaart

De afdeling Intensive Care van het UMC St Radboud werkt met Crew Resource Management (CRM), een managementsysteem uit de luchtvaart. Volgens het St Radboud als eerste IC in Nederland.

De veiligheidstraining CRM richt zich op het maken en strikt naleven van afspraken over communicatie en samenwerking, waarbij de traditionele gezagsverhoudingen buiten spel gezet worden. De training is ontwikkeld na het vliegtuigongeluk in Tenerife in 1977 dat werd veroorzaakt door de slechte communicatie tussen gezagvoerder en copiloten in de cockpit. Vanwege de toepasbaarheid in ziekenhuizen is het CRM-systeem vertaald naar de zorg.

Pompstanden

Op de IC van het UMC St Radboud werken medewerkers inmiddels via de CRM-principes. Alle 300 IC-medewerkers hebben hiervoor een tweedaagse training gevolgd. Vervolgens hebben ze met elkaar procedures opgesteld die communicatiefouten tot een minimum moeten terugbrengen. Voorbeeld: bij het doorgeven of controleren van pompstanden en medicatie herhaalt de ontvanger ter verificatie de boodschap hardop. Ook worden bij belangrijke procedures checklisten gebruikt, zodat niets vergeten wordt.

Iedereen gelijk

Verder is een wezenlijk kenmerk van CRM dat iedere zorgverlener de bevoegdheid én de plicht heeft om anderen te wijzen op eventuele fouten. Zo houden alle betrokkenen elkaar bij de les op momenten dat het er echt toe doet. Regel één daarbij is dat iedereen gelijk is. Een leerling-verpleegkundige die ziet dat een intensivist in de hectiek iets vergeet, mag en moet hem of haar daarop aanspreken. Ook zijn er duidelijke afspraken voor acute situaties zoals een reanimatie. Dan is het muisstil en heeft één persoon de leiding, zodat er zo min mogelijk ruis ontstaat.


Reacties (0)




(Advertentie)