Geplaatst op 15 november 2017 door: Mednet Redactie | 0 reacties |

Plantaardige voeding halveert risico op hartfalen

Plantaardige voeding halveert risico op hartfalen

Het eten van een overwegend plantaardig dieet leidt tot een afname van maar liefst 42% op het ontwikkelen van hartfalen bij mensen zonder een hartziekte in de voorgeschiedenis. Dat is gevonden bij analyse van de voedingspatronen van 15.569 deelnemers aan een observationele studie uit de Verenigde Staten.

Eetgewoonten spelen een belangrijke rol bij het verhogen of verlagen van het risico op atherosclerose. De huidige studie evalueerde specifiek de vraag of het voedingspatroon invloed heeft op de ontwikkeling van hartfalen bij mensen zonder reeds gediagnosticeerde hartziekte.

Vijf voedingspatronen

De onderzoekers maakten gebruikt van gegevens uit een landelijk observationeel onderzoek naar risicofactoren voor beroerte bij volwassenen van ≥ 45 jaar in de Verenigde Staten, Reasons for Geographic and Racial Difference in Stroke (REGARDS) genaamd. Bij 15.569 personen zonder bekende coronaire hartziekte of hartfalen evalueerden ze vijf verschillende voedingspatronen:

  • Gemakkelijk: rood vlees, pasta, gebakken aardappelen en fastfood;
  • Plantaardig: bladgroenten, fruit, bonen en vis;
  • Zoet: desserts, brood, zoete ontbijtproducten, chocolade en snoep;
  • Zuidelijk: eieren, gefrituurd voedsel, orgaanvlees, vleeswaren en suikerhoudende dranken; en
  • Alcohol/salades: saladedressings, groen, bladgroenten, tomaten, wijn, boter en sterke drank.

Plantaardig dieet

Degenen die een plantaardig dieet aten, hadden het grootste deel van de tijd een 42% lager risico op het ontwikkelen van hartfalen gedurende de studieperiode van vier jaar dan mensen die minder plantaardig voedsel aten. Het verband tussen een plantaardige dieet en het verlaagde risico op hartfalen bleef bestaan na correctie voor leeftijd, geslacht en ras van de deelnemers en voor andere risicofactoren.
Voor de andere vier voedingspatronen werd geen verband gevonden met het risico op hartfalen.
Door het observationele karakter van dit onderzoek kunnen wel trends of associaties vastgesteld worden, maar is het niet mogelijk om een oorzaak-gevolgrelatie te bewijzen.

Adviezen van de eerste auteur

Het eten van een dieet met veel bladgroente, fruit, bonen, volle granen en vis en een beperkte hoeveelheid bewerkt vlees, verzadigde vetten, transvetten en koolhydraten vormt de basis voor een gezonde levensstijl, die tevens gunstig is voor het hart. Bovendien kan dit dieet helpen bij het voorkomen van hartfalen, aldus Kyla Lara (Mount Sinai Hospital, New York), eerste auteur van dit onderzoek.

Adviezen van de AHA

De American Heart Association adviseert een voedingspatroon dat bestaat uit een verscheidenheid aan groenten en fruit, volle granen, magere zuivelproducten, gevogelte, vis, bonen, niet-tropische plantaardige oliën en noten en een beperkt de inname van snoep, suikerhoudende dranken en rood vlees.

Lara K, Levitan EB, Gutierrez OM, et al. Plant based diet associated with less heart failure risk. AHA 2017, Poster M2081.

Reacties (0)




(Advertentie)