Geplaatst op 5 juni 2019 door: Mednet Redactie | 0 reacties |

ICT, vooral WhatsApp, wordt veel gebruikt door patiënten met urticaria

ICT, vooral WhatsApp, wordt veel gebruikt door patiënten met urticaria

ICT is een aantrekkelijk platform voor het beheren van de zorg, communicatie met de patiënt en het uitvoeren van medische interventies. Een survey uit Latijns-Amerika toont dat patiënten met chronische urticaria op grote schaal WhatsApp, webbrowsers en e-mail gebruiken voor hun communicatie met de behandelaar. Daarnaast zijn deze ICT-voorzieningen van belang voor de evaluatie van de ziekte-ernst en ziektecontrole.

In deze cross-sectionele survey werden de antwoorden van 124 patiënten met de diagnose chronische urticaria die reageerden op een vragenlijst, geanalyseerd. Deze geanonimiseerde vragenlijst betrof hun demografische en klinische gegevens. Daarnaast werden hun voorkeuren voor het gebruik van ICT geïnventariseerd.

Meest gebruikte ICT-voorzieningen

WhatsApp werd dagelijks gebruikt door 91,9% van de deelnemers, gevolgd door webbrowsers (67,7%) en Facebook (54,0%). Voor het opzoeken van informatie over hun gezondheid waren webbrowsers de meest gebruikte ICT-voorziening (64,5%). Informatie over urticaria werd verzameld via WhatsApp (48,4%), webbrowsers (38,7%) en e-mail (37,1%). Voor het stellen van vragen over hun urticaria was WhatsApp de meest gebruikte ICT-voorziening (51,6%), gevolgd door e-mail (27,4%) en webbrowsers (24,2%).

Desondanks face-to-face contact

De helft van de patiënten was geïnteresseerd in de ontwikkeling van ICT-voorzieningen ter evaluatie van de ziekteactiviteit (48,3%) en ziektecontrole (50,0%). Hoewel de deelnemers positief waren over ICT, verwachtte slechts 10,5% dat ICT zou leiden tot minder contact met de arts voor de behandeling van hun urticaria.

 

Bron:
Cherrez-Ojeda I.Information and Communication Technology in Chronic Urticaria: UCARE PROJECT. EAACI Meeting 2019, abstract LBOA1706.

Reacties (0)




(Advertentie)