Uit onderzoek dat in opdracht van Stichting Matchis is uitgevoerd, blijkt dat 40% van jongeren over stamceldonatie wil nadenken en daarover een besluit neemt wanneer zij door middel van een brief persoonlijk worden aangeschreven. Het aantal jonge donoren zal de komende jaren dalen en Matchis roept de overheid en de politiek op om actie te ondernemen.
Toenemende privacyregels, weinig vertrouwen in e-mailberichten en veel andere informatie die jongeren op zich afkrijgen: stuk voor stuk redenen waardoor directe werving van jonge stamceldonoren steeds moeizamer verloopt. In het onderzoek dat door het bureau Flycatcher is uitgevoerd, geven jongeren zelf aan een persoonlijke brief als belangrijkste middel te zien om over het onderwerp na te denken.
Het afgelopen decennium is het donorbestand sterk gegroeid waardoor Matchis veel meer patiënten met een stamceldonatie heeft kunnen helpen. Waren dit 10 jaar geleden nog zo’n 50 patiënten, afgelopen jaar waren dat er bijna 300. Toch zijn de vooruitzichten niet rooskleurig, stelt Jaap Dijkman, directeur van Matchis. Het aandeel jongeren in het donorbestand zal de komende jaren fors dalen, en juist die groep van 18-35 jaar is het hardst nodig. Het bestand vergrijst en de aanwas van jongeren is te laag.
Bron: