In Engeland loopt een succesvolle pilot waarin de verpleegkundig specialist de behandeling start om osteoporose tegen te gaan. De reumatoloog houdt op afstand supervisie. Het hele behandeltraject verloopt bovendien virtueel.
De zorgvraag stijgt en zorgt soms voor lange wachttijden. Daarom zetten reumatologen van het Luton and Dunstable University Hospital een innovatieve osteoporoseservice op voor vrouwen ouder dan 65 jaar: die zien alleen een verpleegkundig specialist in metabole botziekten, terwijl de reumatoloog op afstand supervisie houdt. Zij doen samen virtueel de triage van vrouwen ouder dan 65 jaar. Het doel is om het zorgpad te stroomlijnen en wachttijden te verkorten, terwijl de kwaliteit geborgd blijft.
Tele-zorg
De verpleegkundig specialist begint met een telefonische intake met de patiënt aan de hand van een sjabloon om relevante informatie uit te vragen en onderzoeken aan te vragen. Reumatoloog en verpleegkundige bespreken vervolgens in een virtueel MDO alle patiënten en stellen een passend behandelplan op. De verpleegkundig specialist werkt met een veiligheidschecklist en geeft verder waar nodig advies en ondersteuning aan de patiënt. In de pilot kregen 116 patiënten (nieuw en van de wachtlijst) met een gemiddelde leeftijd van 78 jaar (65-93 jaar) op deze manier triage.
Eerder aan de beurt
Aan de hand van de database vergeleken de onderzoekers dit tijdspad met dat van de weg die de patiënt aflegt in het conventionele zorgpad. Ook namen ze het aantal follow-upafspraken mee dat op deze manier wordt uitgespaard. De gemiddelde wachttijd van verwijzing naar virtuele triage was 20 dagen en van virtueel MDO naar behandelstart nul dagen. Geen enkele patiënt vroeg een persoonlijk consult aan. Dit scheelde in totaal 116 afspraken. De vertraging in het starten van de behandeling liep terug van 84 naar 38 dagen. De herinrichting heeft het osteoporosezorgpad verbeterd in efficiëntie en effectiviteit.
Bron: