Rogier Kievit, hoogleraar Developmental Neuroscience in het Radboudumc en Donders Instituut, heeft een European Research Council (ERC) Starting Grant ontvangen. Hij krijgt 1,5 miljoen euro om de cognitieve dynamiek bij kinderen in beeld brengen.
Cognitieve vaardigheden kunnen sterk fluctueren van het ene moment op het andere. ‘Variabele’ kinderen die toevallig net op een slecht moment worden getest, scoren lager dan ze normaal doen en worden op basis daarvan verkeerd ingedeeld. Dat kan leiden tot verkeerde schoolkeuzes en adviezen met levenslange consequenties. Daarom zouden kinderen vaker getest moeten worden om zowel de gemiddelde prestatie als de variabiliteit in kaart te brengen. Alleen op basis van die beide kenmerken is adequate ondersteuning en monitoring van kinderen mogelijk, volgens de onderzoekers.
In het CODEC-onderzoek worden 600 kinderen 3 jaar lang gevolgd. Elk jaar krijgen ze een week lang dagelijks 3 onderzoeken om de variatie in gedrags-, neuronale en omgevingsmechanismen vast te stellen. Verder worden veranderingen in de cognitieve ontwikkeling en eventueel opduikende mentale problemen in kaart gebracht. Bij een deel van de kinderen staan ook hersenscans op het programma, waardoor bijvoorbeeld de structuur van het brein gekoppeld kan worden aan de cognitieve functie en ontwikkeling.
Bron: Radboudumc