Zowel patiënten met reumatische aandoeningen als zorgprofessionals vinden sociale robots potentieel waardevol in de poliklinische reumatologiesetting, vooral voor informatieverstrekking en ondersteuning van patiënteneducatie. “Maar menselijke interactie blijft belangrijk; robots kunnen gebruikt worden als aanvulling en niet als vervanging voor zorgprofessionals,” benadrukte Harald Vonkeman (Medisch Centrum Twente) in zijn presentatie.
Effectieve communicatie is essentieel voor kwalitatief hoogstaande zorg, maar zorgprofessionals hebben hier steeds minder tijd voor. Sociale robots zijn een veelbelovend hulpmiddel om communicatietaken te ondersteunen. Vonkeman en collega’s onderzochten de haalbaarheid om sociale robots, met behulp van AI, een deel van de voorlichting aan patiënten met reumatische aandoeningen te laten overnemen.
De robot werd met generatieve AI geprogrammeerd om natuurlijke gesprekken te simuleren op basis van vooraf geselecteerde, evidence-based bronnen, zodat patiënten klinisch relevante en accurate informatie ontvingen over hun ziekte en behandelopties. De onderzoekers nodigden zorgprofessionals uit de reumatologie en patiënten met een nieuwe diagnose RA, SLE of artrose uit om deel te nemen aan de studie. Vervolgens organiseerden ze sessies waarin klinische gesprekken werden gesimuleerd. Na interactie met de robot vulden de deelnemers de User Experience Questionnaire (UEQ; 7-puntsschaal van -3 voor een negatieve tot +3 voor een positieve ervaring) in en werden subjectieve ervaringen onderzocht in interviews.
De gemiddelde UEQ-score van patiënten was 2,13 (range 1,7-2,5), wat een positieve trend aangeeft in efficiëntie, inventiviteit en acceptatie. Zorgprofessionals gaven met gemiddeld 1,89 een iets lagere score. Uit de interviews bleek dat patiënten de robot zowel acceptabel als nuttig vonden in de klinische setting. Ze waardeerden de manier waarop de robot informatie verstrekte en vragen kon beantwoorden, maar suggereerden dat zijn communiestijl beter afgestemd moest worden op verschillende opleidingsniveaus. Ook zorgprofessionals vonden de robot acceptabel en nuttig, vooral voor patiënteneducatie, triage en routinecontroles. Ze betwijfelden echter of de robot menselijke interactie kan vervangen, vooral in situaties waarin empathie en persoonlijke zorg cruciaal zijn.
Bron: