Van klacht naar claim: hoe voorkom je escalatie?

Delen via:

Steeds vaker krijgen ziekenhuizen te maken met medische klachten die escaleren tot juridische claims. Dat komt niet doordat ziekenhuizen meer fouten maken, maar doordat patiënten assertiever worden en voor hun eigen rechten opkomen, denkt Herm Joosten, onderzoeker aan de Radboud Universiteit.

Onder begeleiding van Joosten en die van manager Kwaliteit en Veiligheid Paulien Ogink van de Sint Maartenskliniek onderzochten studenten Lisa Laponder, Nazlican Hayirli en Anne Thijssen hoe een organisatie kan voorkomen dat een medische klacht een juridische claim wordt. Een open en veilige cultuur bij ziekenhuizen helpt daarbij. “Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet,” zegt Joosten. “Het gebeurt nog te vaak dat er over zorgprofessionals negatief wordt geoordeeld wanneer er zaken worden besproken die niet goed gaan.”

De afgelopen jaren is een toenemende trend te zien van het aantal medische klachten en claims. Het aantal zorgorganisaties dat te maken kreeg met een hoge of dure medische claim steeg de afgelopen jaren van 10 naar 30%. Een medische klacht en de escalatie daarvan hebben verschillende gevolgen. “Het heeft een negatief effect op artsen, verpleegkundigen, patiënten en nabestaanden”, zegt Joosten. “Het staat het medisch functioneren van artsen in de weg. Om klachten te voorkomen, gaan artsen soms defensief handelen. Dat is niet de beste behandeling voorschrijven, maar de minst riskante. Ook schrijven zij verschillende extra onderzoeken voor.” Ook ervaren patiënten veel stress bij een claim en gaan de verzekeringspremies omhoog, denkt Joosten. “Niet alle ziekenhuizen zijn open na een klacht. Als je open bent over de klacht kun je escalatie voorkomen, maar je bent ook kwetsbaarder als een klacht toch escaleert.”

Culturele verschillen

Op basis van literatuuronderzoek heeft Laponder gekeken naar mogelijke oorzaken van de escalatie van een klacht. Daarbij werden 7 verwachtingen bevestigd. “Het risico op escalatie is bij sommige medische specialismen groter. Dat is het geval bij gynaecologie, orthopedie, spoedeisende hulp, radiologie en alle soorten operaties. Ook bij patiënten met eerdere negatieve ervaringen in de gezondheidszorg en bij patiënten die tijdens het proces van klachtenafhandeling veel emotie tonen, is het risico op escalatie van een klacht groter. Ten slotte geeft betrokkenheid van familieleden bij het afhandelen van klachten een groter risico van escalatie.” Daarnaast zijn er een aantal factoren die de kans op escalatie verminderen. “Het gaat daarbij om een goede relatie tussen patiënt en zorgprofessional en over goede communicatieve vaardigheden van een zorgprofessional. Ook wanneer zorgprofessionals een fout bekennen, is het verwachte risico op escalatie lager dan wanneer zorgprofessionals geen openheid geven.” Verschillende aanbevelingen om escalatie van klachten te voorkomen zijn gericht op de impact van culturele verschillen. “Dat is een belangrijk punt. In eerste instantie heeft dat te maken met de taalbarrière. Een boodschap komt hierdoor vaak niet goed over. Maar voor mensen met een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse is daarnaast niet vanzelfsprekend dat een zorgverlener het beste met je voor heeft. Vanuit andere ervaringen uit het thuisland moeten zij er bovenop zitten. En ook vinden familieleden het hun rol om op te komen voor de belangen van de patiënt.”

Toch zijn culturele verschillen volgens Joosten niet uniek. “Alle zaken die communicatie lastig maken, zorgen ervoor dat een klacht eerder een claim wordt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld ook om verschillen in opleiding, taalbeheersing of leeftijd. Bij de groep mensen met een lagere opleiding ontstaat meer miscommunicatie en ontstaan er dus ook meer klachten.”

Naming, blaming en claiming

Volgens Joosten begint een klacht met een patiënt die zich benadeeld voelt, ook wel ‘naming’ genoemd. “Daarvoor zoekt de patiënt een oorzaak en vindt hij deze ergens of bij iemand anders, dan gaat het om ‘blaming’. Als gesprekken vervolgens niks oplossen, wordt er geclaimd: ‘claiming’.” Of patiënten de stap maken van blaming naar claiming is dus afhankelijk van hoe je een klacht oppakt, zegt Joosten. “Luisteren, begrip tonen en fouten toegeven zijn daarbij de belangrijkste factoren. Doe je dat niet, dan voelt de patiënt zich niet gehoord en is de kans op escalatie groter. Ook als je je als ziekenhuis arrogant opstelt, worden patiënten nog bozer, met escalatie als gevolg.” Artsen hebben volgens Joosten de neiging om vooral medisch-analytisch te kijken naar klachten en vervolgens vinden zij dat er niks is misgegaan. “Terwijl een klacht in eerste instantie vaak een teken is van ontevredenheid over iets anders, bijvoorbeeld de traagheid van het proces of de slechte communicatie of schijnbaar tegenstrijdige aanwijzingen. Veel vaker gaan klachten in de kern over andere zaken, zoals de communicatie en interactie.” Om escalatie te voorkomen, zouden zorgverleners proactiever moeten handelen. “Als zorgprofessional merk je al snel wanneer een patiënt ontevreden is. Benoem dat gelijk en ga hierover in gesprek.” Tijdstekort mag daarbij volgens Joosten geen excuus zijn. “Maak er tijd voor. Doe je dat niet, dan benadeel je daarmee uiteindelijk jezelf. Wanneer een patiënt niet tevreden is over de uitkomst van een behandeling bepalen de manier waarop iemand is behandeld en de interactie met de zorgverlener of een klacht escaleert in een claim.”

Klachten onderzoeken

Bestuurders zijn verantwoordelijk voor een open en veilige cultuur waarin zaken die niet goed gaan besproken kunnen worden, zonder dat daar gelijk een waardeoordeel aan hangt of een schuldige wordt gezocht, vindt Joosten. “Dat gaat nog vaak niet goed in ziekenhuizen.” Hij adviseert dan onder andere ook om toezichthouders in ziekenhuizen anders naar klachten te laten kijken. Joosten vindt verder dat toezichthouders er goed aan doen het bestuur niet af te rekenen op het aantal klachten, maar op de manier waarop met de klacht is omgegaan. “Heeft het ziekenhuis de klacht goed onderzocht, zijn daarbij ook de patiënt en de familie meegenomen, is er ook aandacht voor de emoties van de zorgverlener geweest en is er geleerd van de klacht?” Dat zijn ook zaken waar de Inspectie naar kijkt.

Volgens Joosten kampen veel ziekenhuizen met de ‘transparantieparadox’. “Ze willen graag open en transparant zijn als het gaat om klachten en incidenten. Maar ze realiseren zich ook dat ze daarmee kwetsbaarder zijn als een klacht toch escaleert.” Toch heeft een ziekenhuis geen andere keuze dan open en transparant te zijn, vindt Joosten: “Mensen kunnen maar moeilijk accepteren dat er ook in een ziekenhuis fouten worden gemaakt. Maar ze willen het helemaal niet accepteren als die geheim worden gehouden of verdoezeld.”

To-dolijst

De onderzoekers eindigen hun onderzoek met 3 verschillende to-dolijsten voor zorginstellingen, zorgprofessionals en klachtenfunctionarissen om escalatie van klachten te voorkomen. Naast proactief handelen bij ontevredenheid, aandacht voor culturele verschillen en een open cultuur worden ook heldere richtlijnen geadviseerd. “Ontwikkel bijvoorbeeld overzichtelijke informatiebronnen over het klachtenafhandelingsproces met daarin een verwachte tijdlijn en aangewezen contactpersonen en zorg ervoor dat alle informatiebronnen vrij toegankelijk zijn voor ieder type patiënt. Maar ook trainingsmogelijkheden voor zorgprofessionals en transparantie over de mogelijkheden voor een patiënt zijn aandachtspunten voor ziekenhuizen. Klachten in een ziekenhuis over de kwaliteit zijn complex en emoties spelen vaak een rol. Dat vraagt om een passende aanpak om escalatie te voorkomen.”

Volgens Joosten moeten ook ziekenhuizen leren klachten te zien als een geschenk van de patiënt die je de kans geeft de relatie te herstellen en je processen te verbeteren. “Als je vanuit die benadering mensen tegemoet treedt, hoeft een klacht helemaal geen claim te worden.”

Met toestemming overgenomen uit Zorgvisie (online 21-2-2024).

 

 

Infectieuze endocarditis bij patiënten die een TAVI hebben ondergaan

nov 2020 | Bacteriële infecties

Lees meer over Infectieuze endocarditis bij patiënten die een TAVI hebben ondergaan

MedNet Spreekuur (Q&A) Cardiologie/Hartfalen - nummer 2

nov 2020 | Hartfalen

Lees meer over MedNet Spreekuur (Q&A) Cardiologie/Hartfalen - nummer 2

Colchicine verlaagt kans op nieuwe hart- of vaatziekte bij hartpatiënten

sep 2020 | Myocardinfarct

Lees meer over Colchicine verlaagt kans op nieuwe hart- of vaatziekte bij hartpatiënten

MedNet Spreekuur (Q&A) Pulmonale Arteriële Hypertensie (PAH)- nummer 2

sep 2020

Lees meer over MedNet Spreekuur (Q&A) Pulmonale Arteriële Hypertensie (PAH)- nummer 2

MedNet Spreekuur (Q&A) Pulmonale Arteriële Hypertensie (PAH) - nummer 1

sep 2020

Lees meer over MedNet Spreekuur (Q&A) Pulmonale Arteriële Hypertensie (PAH) - nummer 1

Detectie, predictie en preventie van cardiotoxiciteit gewenst

jun 2020 | Borstkanker, Lymfoom, Ouderen

Lees meer over Detectie, predictie en preventie van cardiotoxiciteit gewenst

Slimme zorgpaden: van theorie naar praktijk bij HCM en ATTR-CM

21 jan 2026 om 20:00 | Hartfalen

Lees meer over Slimme zorgpaden: van theorie naar praktijk bij HCM en ATTR-CM

Cardiovasculair Risico bij Prostaatkanker

25 sep 2025 | Uro-oncologie

Lees meer over Cardiovasculair Risico bij Prostaatkanker

Stoppen met roken: de rol van medicatie

15 mei 2025 om 20:45

Lees meer over Stoppen met roken: de rol van medicatie

CMV – oh jee wat moet ik ermee?

1 mei 2025 | Niertransplantatie, Virale infecties

Lees meer over CMV – oh jee wat moet ik ermee?

De laatste ontwikkelingen in RSV-preventie bij oudere volwassenen

7 apr 2025 om 19:00 | Ouderen, Vaccinatie, Virale infecties

Lees meer over De laatste ontwikkelingen in RSV-preventie bij oudere volwassenen

Ervaringen met mavacamten in Nederland: inzichten en lessen

27 jan 2025 om 20:00

Lees meer over Ervaringen met mavacamten in Nederland: inzichten en lessen

RNA therapie: nu en in de toekomst - deel 2

30 sep 2024 om 20:00

Lees meer over RNA therapie: nu en in de toekomst - deel 2

Keynote webinar | Spotlight on medication adherence

27 jun 2024 om 18:00 | Astma

Lees meer over Keynote webinar | Spotlight on medication adherence

Cardiorenale casuïstiek in een transmurale setting

17 jun 2024 om 20:00 | Diabetes

Lees meer over Cardiorenale casuïstiek in een transmurale setting

Effectief lipidenmanagement: richtlijnen & implementatie

Atherosclerose, Vasculaire geneeskunde

Lees meer over Effectief lipidenmanagement: richtlijnen & implementatie

Familiaire Hypercholesterolemie: wat nu?

Atherosclerose, Vasculaire geneeskunde

Lees meer over Familiaire Hypercholesterolemie: wat nu?
Er zijn geen bijeenkomsten gevonden.

Polypil verbetert uitkomsten en therapietrouw bij HF

nov 2025 | Hartfalen

Lees meer over Polypil verbetert uitkomsten en therapietrouw bij HF

Zalunfiban verbetert vroege uitkomsten STEMI zonder toename ernstige bloedingen

nov 2025 | Interventiecardiologie, Myocardinfarct

Lees meer over Zalunfiban verbetert vroege uitkomsten STEMI zonder toename ernstige bloedingen

Geen voordeel bètablokkers na hartinfarct bij behouden linkerventrikelfunctie

nov 2025 | Hartfalen, Myocardinfarct

Lees meer over Geen voordeel bètablokkers na hartinfarct bij behouden linkerventrikelfunctie

Nieuwe orale PCSK9-remmer enlicitide verlaagt LDL-cholesterol met 60%

nov 2025 | Atherosclerose

Lees meer over Nieuwe orale PCSK9-remmer enlicitide verlaagt LDL-cholesterol met 60%

Vutrisiran verbetert rechterventrikelfunctie bij patiënten met ATTR-CM

nov 2025 | Hartfalen

Lees meer over Vutrisiran verbetert rechterventrikelfunctie bij patiënten met ATTR-CM

MERCURI-2: effectieve nierbescherming rondom hartchirurgie met dapagliflozine

nov 2025 | Acuut nierfalen, Chirurgie

Lees meer over MERCURI-2: effectieve nierbescherming rondom hartchirurgie met dapagliflozine

Dagelijks koffiedrinken vermindert risico op terugkerende atriumfibrillatie

nov 2025 | Ritmestoornissen

Lees meer over Dagelijks koffiedrinken vermindert risico op terugkerende atriumfibrillatie

Smartwatch herkent structurele hartziekte dankzij AI

nov 2025 | Hartfalen, Ritmestoornissen

Lees meer over Smartwatch herkent structurele hartziekte dankzij AI

Metformine verlaagt risico op terugkerend AF na ablatie

nov 2025 | Ritmestoornissen

Lees meer over Metformine verlaagt risico op terugkerend AF na ablatie

Podcast CMV-infectie: Microbiologie

nov 2024 | Niertransplantatie, Transplantatie, Virale infecties

Lees meer over Podcast CMV-infectie: Microbiologie

Podcast CMV-infectie: Klinische farmacologie

nov 2024 | Niertransplantatie, Transplantatie, Virale infecties

Lees meer over Podcast CMV-infectie: Klinische farmacologie

Podcast CMV-infectie: Solide orgaantransplantatie

nov 2024 | Niertransplantatie, Stamceltransplantatie, Virale infecties

Lees meer over Podcast CMV-infectie: Solide orgaantransplantatie

Podcast CMV-infectie: Hematologie

nov 2024 | Niertransplantatie, Stamceltransplantatie, Virale infecties

Lees meer over Podcast CMV-infectie: Hematologie

Multidisciplinaire podcastserie: CMV-infectie;
Diagnostiek en management na transplantatie

jun 2024 | Niertransplantatie, Stamceltransplantatie, Virale infecties

Lees meer over Multidisciplinaire podcastserie: CMV-infectie;
Diagnostiek en management na transplantatie
Geen digitale kranten gevonden.

Whitepaper: 24 Veelgestelde vragen en antwoorden over long COVID

feb 2022

Lees meer over Whitepaper: 24 Veelgestelde vragen en antwoorden over long COVID